Ratsastajan kilpailujännitys

Mentaalisen valmennuksen pilottiryhmä

Ratsastajan kilpailujännitys

Valmennukset alkavat heti, joten voit saada hyötyä jo nyt heti kisakauden aikana!

Haku on auki !

Henkistä valmennusta kisajännitykseen

Meneekö kilpailuissa keskittyminen vain selviytymiseen? Viekö jännitys voiton kisapäivästä?

Entä jos voisit ratsastaa kilpailuissa hyvällä fiiliksellä ja niin, että voit täysin keskittyä ratsastamiseen? Kykenisit suorittamaan omalla tasollasi tai jopa tulosta nostaen ja  samalla saaden onnistumisen tunteita!

Kilpailujännitys näkyy jokaisella eritavalla

Hengitys salpautuu, kädet hikoavat, ajatukset ovat yleisössä tai tuomarissa eikä itse suorituksessa, keskittyminen häiriintyy pienestäkin ärsykkeestä jne. Jännittykseen voi liittyä kehollisia-fyysisiä tai psyykkisiä oireita, mutta myös molempia yhdessä. Toinen selviytyy jännityksen kanssa paremmin, kun taas toinen lamaantuu ja suoritus jää selvästi alle normaalin ratsastustason.

Mitä tehdä, jos kilpailuhalu on kova, mutta jännitys on vielä suurempi?

Tässä kohtaa mentaalisella eli mielenvalmennuksella voidaan saavuttaa suuri apu mieleen. Sanotaankin, että mieli on meidän tärkein väline ratsastuksessa. Vaikka me kuinka osattais ratsastaa, mutta jos meidän mieli ei usko siihen, sen vaikutus on niin suuri, että meidän koko kapasiteetti ei pääse esiin. 

Ota siis sinäkin koko kapasiteettisi käyttöön!

Hae mukaan mentaalisen valmennuksen pilottiryhmään

Ratsastajan kilpailujännitys

5

Sisältö

Sisältää kolme yksilöllistä ja henkilökohtaista valmennustuntia, joissa pureudutaan jännityksen juurisyihin sekä annetaan työkaluja sen käsittelyyn.

5

Tavoite

Valmennuspaketin tavoitteena on antaa henkisiä työkaluja, jolla valmennettava voi hälventää ja hallita kilpailutilanteen aiheuttamaa jännitystä ja saada rentoutta, varmuutta ja keskittymiskykyä suoritukseen.

5

hinta

Pilottiryhmän erikoishinta 120€ (3×40€)

Mentaalinen valmennus ja sen hyödyt

Mentaalisella valmennuksella voidaan parantaa suoritustasoa, sekä auttaa ratsastajaa suoriutumaan paremmin ja helpommin kilpailupäivästä, sekä kilparadasta.

Jos mietit kilpailuja, mitä sinulle nousee mieleen ensimmäisenä?

Jos muistelet edellisiä kisojasi, mitä sieltä nousee ensimmäisenä mieleesi? Muistatko ensimmäisenä onnistuneen hetken tai kenties jonkin epäonnistumisen tai ei-toivotun-mielentilan?

Monesti jäämme kiinni ei toivottuihin hetkiin tai mitä emme halua tapahtuvaksi. Lisäksi mietimme mitä mahdollisesti saattaisi tapahtua. Sitä mihin keskitymme tai ajattelemme, lisäämme sen voimaa ja energiaa. Haluatko sinä kasvattaa negatiivista ja epäonnistumista?

Sen sijaan meidän pitäisi miettiä, että mitä haluamme tapahtuvan tai minkälainen ON hyvä kilpailupäivä.

Silloin kasvatamme onnistumista ja parempaa suoritusta. Tässä mielenvalmennus tulee apuun.

Mielikuvaharjoittelulla voimme vaikuttaa kaikkeen mahdolliseen, mitä kilpailupäivän aikana tapahtuu tai mitä haluamme hyvän kilpailupäivän sisältävän. Voimme rajattomasti harjoitella etukäteen suoritusta, verryttelyä, rataa. Voimme muokata meidän ajatusmalleja, vanhoja kokemuksia, tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin.

Todella monella ratsastajalla on hengittämisen kanssa ongelmia, kun jännitys astuu mukaan. Hengitys- sekä läsnäoloharjoitukset ovat tuoneet jo monelle huomattavaa apua kilpailupäivään ja jo yleensä joka päiväiseen ratsastukseen. Ja niiden ei tarvitse viedä montaa minuuttia, kun sen tuoma hyöty on kiistaton. Hevoset ovat meidän peilejä ja ne kyllä kertovat nopeasti meidän mielentilasta ja edistymisestä.

Mentaalisella valmennuksella voidaan auttaa mm:

  • NPelon / jännityksen vähentäminen
  • NKeskittymiskyvyn lisääminen
  • NAikaisemman huonon suorittamisen muokkaaminen
  • NSuoritukseen liittyvien ahdistuksen / paineiden kanssa toimiminen
  • NSuorituskyvyn parantaminen
  • NHengityksen parantaminen
  • NKeskittyminen menestykseen / tavoitteisiin
  • NRadan / ratsastuksen harjoittelemista

Oma taustani

Otteita artikkelista: Minä, hevoset ja kisajännitys

Itse aloin ratsastuksen 30-vuotiaana aikuisena. Olin nuorena käynyt jossain vähän ratsastamassa, että tiesin miten kevennetään. Hankin aika nopeasti itselle oman hevosen, joka näytti minulle miten hevonen, joka ei ole kiinnostunut kentän kiertämisestä, pukittaa ja ryöstää.

Rokin kanssa sain luottamusta pala palalta takaisin, kun hänellä ei ollut samanlaista pilkettä silmäkulmassa kuin Manulla oli ollut. Hyvien kokemusten vahvistaessa luottamustani sain hevoseni vuokraajakseni Monnin, jolla oli hyvä kokemus kilpailupuolelta. Hänen kanssaa pääsin kilpailumaailmaan sisään ja kävin kouluratsastukilpailuissa.

Itse hain apua mentaaliselta puolelta kilpailujännitykseen vuoden 2010 tienoilla, kun huomasin, että jo alkaessani treenata/harjoitella tallilla tulevaa kilpailua varten, ratsastukseen tuli mukaan suorittaminen ja otteeni ohjiin koveni. Lisäksi kilpailuissa hengästyin lähes tekemättä mitään.